Företagsvärdering
Bisdata var med och revolutionerade marknaden när vi 2009 lanserade kvalificerade företagsvärderingar för 5 000 kr. Tidigare hade en företagsvärdering kostat mellan 50 000-150 000 kr och ofta byggde rapporterna på en stor del av manuellt arbete.
Det vi gjorde var att arbeta med ny teknik, stora databaser med ekonomisk information samt med en kvalificerad värderingsmodell, vilket gav stora möjligheter till automatisering. Detta ledde sedan till att vi kunde erbjuda väsentligt lägre priser och ge möjlighet till företagare att värdera sina företag varje år.
Sedan starten har vår värderingsmodell utvecklats och förfinats genom 100-tals justeringar för att kunna räkna fram så realistiska teoretiska värden som möjligt.
Hur gör man en företagsvärdering?
Det finns flera sätt att fastställa värdet på ett företag. Här listar vi några av de vanligaste värderingsmodellerna:
Substansvärdering
Substansvärdering är en av de enklaste formerna av företagsvärdering och utgår från substansvärdet i företaget. Lite förenklat kan man säga att substansvärdet är företagets tillgångar minus dess skulder. Substansvärdet är det egentliga värdet på företagets eget kapital. För att värdet ska bli korrekt behöver man justera för över- och undervärden i både tillgångar och skulder samt ta fram dolda värden i beräkningen för att få fram ett riktigt substansvärde.
Multipelvärdering
Multipelvärdering förutsätter att liknande företag inom samma bransch och storleksklass nyligen har sålts. Ta försäljningspriset och dividera det med företagets totala försäljning, EBIT (resultat före räntor och skatter) eller EBITDA (vinst före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar). Du kommer fram till en multipel. Därefter multiplicerar du multipeln med företagets försäljning, EBIT eller EBITDA för att komma fram till en motsvarande värdering.
DCF-metoden
DCF-metoden fokuserar företagets prognostiserade kassaflöde. Det innebär att man gör en kassaflödesprognos för de kommande tre till fem åren. Sedan, med hjälp av en formel, beräknas nuvärdet av dessa kassaflöden. Nuvärdet beräknas med hjälp av en diskonteringsränta.
Utdelningsdiskonteringsmodell
En utdelningsdiskonteringsmodell går ut på att man räknar ihop värdet på kommande och förväntade utdelningar och vinster med ränteberäkningar. I grunden är detta mycket enkelt, men felaktiga antaganden påverkar modellen mycket, vilket innebär att den är känslig för små förändringar. Modellen är en vidareutveckling av DCF-metoden.
Enterprise value (EV)
Enterprise value (EV) är ett vanligt sätt att beräkna marknadsvärdet på ett bolag. EV är summan av vad ett företag är värt för samtliga investerare och kan beskrivas som det teoretiska priset för hela bolaget, vilket innebär alla aktier minus eventuella lån.
Residualavkastningsmodell
Bisdata använder en residualavkastningsmodell eller en överavkastningsmodell. Fördelen med modellen är att den direkt utnyttjar de nyckeltal för lönsamhet och tillväxt som vanligen används vid nyckeltalsanalys av bolag. Modellen tar också hänsyn till företagets förmåga att generera värdeskapande vinster både på kort och på lång sikt.
Modellen använder sig av tre huvudkomponenter för att beräkna företagets värde:
• Bokfört eget kapital vid värderingstidpunkten
• Värdeskapande vinster från värderingstidpunkten fram till värderingshorisonten
• Ett beräknat horisontvärde som är branschoberoende och bygger på långsiktigt uthållig lönsamhet och tillväxt
Om avkastningen på eget kapital är större än avkastningskravet skapas värdeökande vinster för företaget vilket påverkar värderingen positivt. På motsvarande sätt skapas värdeförstörande resultat om avkastningen på eget kapital är lägre än avkastningskravet.
Varför ska man göra en företagsvärdering?
Du kanske funderar på att sälja hela eller delar av företaget? Att värdera ditt företag är viktigt av flera skäl, inte bara om du planerar att sälja bolaget. Att lära sig vad ditt företag är värt ger dig en grund att bygga på och hjälper till att planera för framtiden.
Många småföretagare förväntar sig att inkomsten de får från deras framtida företagsförsäljning kommer att finansiera deras pensionering, vilket är ytterligare en anledning till att det är viktigt att konsekvent arbeta för att öka ditt företags värde. Det är däremot viktigt att börja med värdeskapande åtgärder i tid för att kunna påverka värdeutvecklingen i företaget
Förutom vid en försäljning av företaget finns det andra skäl att göra en företagsvärdering:
- Säkra finansiering – långivare och investerare vill se ett realistiskt värde på bolaget
- Växa och utveckla ditt företag – fokusera på områden som ökar värdet på bolaget
- Sätta ett rimligt pris för anställda – Om dina anställda vill köpa eller sälja aktier i ditt företag, kan en företagsvärdering hjälpa dig att fastställa rimliga priser.
I samtliga scenarion är det stor vikt att skaffa sig en realistisk bild av företagets värde. Då behöver du professionell företagsvärdering av en oberoende aktör.
Hur många gånger vinsten är ett företag värt?
Det beror på vilka förväntningar om finns om framtiden vad det gäller företagets tillväxt och lönsamhet. Andra parametrar som påverkar multipeln är branschtillhörighet och storleksklass.
Företag inom viss branscher där återkommande intäkter är vanliga, i t ex SAAS-bolag tenderar multipeln att bli högre. Detsamma gäller när omsättningen når över 50 Mkr så tenderar multipeln att öka.
EBIT-multiplar kan variera från 0,8 gånger till över 5 gånger, beroende på bransch, storleksklass och relativa risken för den aktuella verksamheten.
Det är viktigt att komma ihåg att en multipel representerar ”risk”. Ju högre multipel desto mindre risk att verksamheten fortsätter att tjäna vinsten som multipliceras. Ju lägre multipel, desto mer riskabelt är det att verksamheten inte kommer att behålla den vinstnivån.
Vad är mitt företag värt?
Det enkla svaret är att företagets marknadsvärde är lika med priset en eventuell köpare kan tänka sig att betala för företaget. Alternativt är ett företags värde priset där en köpare och säljare möts och genomför en affär.
Priset en köpare är beredd att betala för företaget, marknadsvärdet, ger däremot inget fullständigt svar på vad företaget egentligen är värt.
En köpares högsta bud kan mycket väl ligga på en avsevärt lägre nivå än företagets verkliga värde. På samma sätt kan ägaren kraftigt överskatta värdet av det egna bolaget. Ett första steg om du planerar att sälja ditt företag eller att köpa ett annat företag är ta reda på vad verksamheten verkligen är värd. Därför är det viktigt att ha en oberoende värdering att luta sig mot när man inleder en förhandling.
Hur går det till att värdera ett företag
Det har aldrig varit enklare att värdera ett företag. Allt du behöver är företagets namn eller organisationsnummer. Allt sker under sekretess.
Här beställer du en oberoende företagsvärdering